De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Twee irrationale getallen bij elkaar optellen

Ik heb voor biologie een onderzoekje gedaan naar de manier waarop mensen tellen. Ik heb in het onderzoek 104 kinderen gebruikt. Zij moesten een strook met verschillende blokjes tellen (twee kleuren en willekeurig aantal van dezelfde kleur achter elkaar). Daarbij wilde ik dus weten of ze 1,2,3 telden, of 2,4,6, of eerst een groepje van de ene kleur en dan een groepje van de andere kleur en dat optellen etc. Uiteindelijk kwam ik dus op een paar manieren en bij elke manier een percentage leerlingen dat zo telde. Maar hoe weet ik nu hoe betrouwbaar zo'n percentage is? M'n biologieleraar zegt dat ik per klas (ik heb vijf brugklassen gebruikt) het percentage moest nemen en dat middelen en daarvan dan de standaarddeviatie berekenen. Maar volgens mij klopt dat niet, omdat de klassen niet even groot waren. Dat kan je denk ik corrigeren met een wegingsfactor, zodat het percentage van het totaal gelijk is aan het percentage dat je d.m.v. de indeling in klassen bereknt. Maar de indeling in klassen is volgens mij heel willekeurig. Als je het totaal namelijk indeelt in bijvoorbeeld groepjes van vijf krijg je per percentage een heel andere standaarddeviatie.

Antwoord

De onderzoeken zijn in de 5 klassen op dezelfde manier verlopen. In dat geval zou ik kiezen om het aantal van de onderzochte leerlingen dat op een bepaalde manier telt als percentage te nemen van het totaal aantal onderzochte leerlingen (=104).
Per klas apart standaarddeviaties berekenen kan in principe wel maar hoe voeg je die 5 getallen dan samen tot een waarde ?? (het is mogelijk maar niet eenvoudig). Bovendien is de vraag of deze ingewikkelde methodiek beter is dan de eenvoudige oplossing. Ik vind dus van niet ! Het zomaar middelen van percentages (over verschillende groepsgrootten) is eveneens discutabel. Zonder verder extra informatie zou ik dit advies van je biologiedocent niet overnemen.
Of hiermee al je vragen beantwoord zijn durf ik niet te zeggen, eventueel horen we dat dan graag.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Getallen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024